Čo znamená zmeniť názor?

V 80. rokoch si Ray Dalio myslel, že akciový trh sa čoskoro zrúti. Úprimne tomu veril, trúbil na poplach ako vedel, presviedčal ľudí a...
narobil si kopec nepriateľov. A samozrejme, so svojimi peniazmi naložil podľa svojho presvedčenia.
A ukázalo sa, že sa sakramentsky mýlil.
Akciový trh dosiahol nové rekordné hodnoty a Ray Dalio zostal na mizine. Musel si požičiavať peniaze od svojho otca, aby mohol platiť účty a uživiť svoju rodinu.
Napriek tomu dnes Dalioov hedžový fond Bridgewater Associates spravuje aktíva v hodnote viac ako 1 bilión dolárov. Viac ako ktorýkoľvek iný hedžový fond na svete. Ray je považovaný za jedného z najvýznamnejších svetových makroekonomických mysliteľov.
Čo sa zmenilo?
Ray Dalio sa naučil, ako zmeniť svoj názor.
Organizoval stretnutia s expertmi a chcel pochopiť nielen ako sa mohol tak hrozne zmýliť, ale aj ako sa zvyčajne a „automaticky“ mýli. Dalio sa rozhodol, že chce vidieť diery vo svojej logike, aby sa mohol mýliť menej. Potom o tom napísal knihu – môžete si ju pozrieť, ak vás jeho príbeh zaujíma.
Faktom je, že sa mýlime. Všetci a často. Sme plní predsudkov a nepreskúmaných presvedčení a nie sme si vedomí všetkých vecí, ktoré nevieme. A hoci vo svete internetu máme prístup k obrovskému množstvu informácií, naše mozgy ich nevedia efektívne triediť a algoritmy nám k objektívnemu videniu nepridávajú.
Koučing je jeden zo spôsobov, ako začať triediť svoje myšlienky, názory, obavy, presvedčenia a hodnoty. Účinný koučovací rozhovor vôbec nie je o tom, ako si niektorí myslia, aby kouč koučovaného niekam nasmeroval, alebo mu ukázal „lepšie riešenie“. Je to rozhovor, ktorý skúma predpoklady, na ktorých zakladáme svoje názory a odhaľuje významy a hodnoty, ktoré riadia naše postoje. Sú to otázky ako: Na základe čoho vieš, že je to pravda? Môžeš si byť úplne istý, že je to naozaj pravda? Koho by si sklamal/zradil/urazil/ nahneval, keby si sa rozhodol inak? Keby si sa mohol znova rozhodnúť, o čo by si nechcel prísť? Čo/kto je v tomto najdôležitejší? Keď sú všetky možnosti zlé, kvôli ktorej si ochotný trpieť? Čoho si ochotný sa vzdať, ak chceš dosiahnuť xy? Kvôli čomu to stojí za námahu? ... Samozrejme otázke dáva naozajstný zmysel kontext v ktorom je položená.
Keď si urobíme audit predpokladov, častokrát uvidíme ich vratkosť alebo vyslovenú chybnosť a môžeme zmeniť názor. Alebo uvidíme aká hodnota je za tým, že názor zmeniť nechceme. Prípadne aj to, čo sme ochotní riskovať – zmenou názoru alebo zotrvaním v názore a aj to aké možnosti nám daný názor vytvára a aké berie.
Každý týždeň prinesieme krátky rozbor teórie a vedy, ktorá je za koučovacími otázkami – na akú „kognitívnu slabosť“ danou otázkou upriamujeme pozornosť. 40 lekcií za rok, ktoré vám pomôžu klásť lepšie otázky svojim podriadeným, nadriadeným, kamarátom aj blízkym.