Koučujeme, aby svet bol lepší a biznis ľudskejší
Systemický koučing. Mapovanie vzťahov a skrytých lojalít v systémoch týkajúcich sa klienta.
Medzinárodné certifikované označenie: Approved Program: Systemic coaching. Mapping relationships and hidden loyalties in systems relevant to client’s issue.
1. | 09.03.2020 — 10.03.2020 | modul: Mapovanie systémov vzťahov v koučovaní |
2. | 06.05.2020 — 07.05.2020 | modul: Práca so skrytými lojalitami |
3. | 17.06.2020 — 18.06.2020 | modul: Práca so vzorcami a systemická práca v organizáciách |
Systemická teória je pomerne nový prístup. Venuje sa vnímaniu ľudí ako súčastí systémov v ktorých operujú (pracovný tím, rodina, firma, krajina) a ktoré im istým spôsobom vymedzujú miesto v systéme. Možnosti a obmedzenia, ktoré človek na svojom mieste v systéme má sú často neuvedomené, ale riadia to, čo sa deje v živote človeka a voľby ktoré robí. Cieľom systemickej práce je pomôcť človeku vidieť realitu jeho situácie. Zmeniť uhol jeho pohľadu od uzavretia v situácii k nadhľadu nad situáciou. Keď bez ilúzií vidí mapu svojej situácie, môže vedome konať a prijať zodpovednosť za svoje rozhodnutia.
V koučovaní má význam použiť systemické mapovanie predovšetkým vtedy, keď sa v správaní klienta objavujú opakujúce sa vzorce, ktoré mu neprospievajú a on hovorí: „Nechcem to tak robiť, ale aj tak to vždy urobím“. Alebo má jasný cieľ, aj vie ako ho dosiahnuť, ale nejde za ním, nekoná. A tiež v mnohých iných situáciách ako je napríklad strategické mapovanie alternatív alebo vyjasnenie systému vzťahov. Treba mať tiež na mysli, že nie každý klientov problém je systemický a iné druhy koučovacích intervencií sú vhodnejšie.
V tomto výcviku sa budeme zaoberať tou oblasťou kde sa stretáva koučing so systemickou teóriou zaoberajúcou sa ľudskými systémami, ktorej časť sa prekrýva s konšteláciami. Našim cieľom je pomôcť koučom, aby vedeli viesť koučovací rozhovor s ohľadom na systémy do ktorých klientove problémy alebo dilemy patria a robiť to alebo konverzačným, verbálnym spôsobom, alebo pomocou vytvorenia somatického uvedomenia.
Prvý modul vám poskytne jednoduché a pragmatické návody na mapovanie vzťahových štruktúr, ktoré môžete v každodennej praxi použiť aj bez hlbšej znalosti tejto komplexnej problematiky. Externalizovanie svojho vnútorného obrazu nejakej situácie našim klientom umožňuje objektívnejší pohľad na celok, ktorý ich ovplyvňuje a dáva im viac slobody v konaní. Keď staviame konštelačnú mapu, ako by sme vyberali z klientovho vnútra jeho doteraz neuvedomovanú mapu danej situácie a uvideli ju pred sebou. Tento pohľad mu dáva uvedomenie -nevedomé sa stáva vedomým a klient s tým môže začať vedome pracovať. Mapovanie je užitočné pri práci s firemnými systémami ale aj pri individuálnej práci s klientom.
Naučíte sa ako urobiť pre klienta mapu na stole s figúrkami alebo na zemi so značkami,ako sa pýtať, aby ste určili zámer systemického mapovania, ako určiť prvky mapy (konštelácie), čo pozorovať a ako sa pýtať aby klient dokázal vnímať rôzne perspektívy, kedy a ako ponúknuť systemické intervencie, ako systemicky pracovať s klientom vo dvojici a vstupovať do role zástupcu (representative perception) objektu s ktorým sa vyrovnáva (peniaze, kariéra, šéf.)
Druhý modul sa zaoberá nevedomými lojalitami. V koučovaní sa často stáva, že je dôležité pracovať s otázkami svedomia, lojality, viny a potreby patriť do systémov, ktoré sú pre klienta dôležité. Tieto systémy častokrát kladú na klienta protirečivé požiadavky. Vzoprieť sa pravidlám systému, väčšinou znamená vylúčenie zo systému alebo zradu systému. Ako človek prechádza svojim životom a rozvíja sa, opúšťa systémy, ktorých súčasťou bol a začína patriť do iných systémov – postupne opúšťa rodinu, školu, častokrát krajinu, svoje prvé zamestnanie, alebo profesiu...
Opustiť systém, ktorý bol pre nás dôležitý je spojené s pocitom viny a zrady, častokrát neuvedomeným, presvitajúcim vo vyjadreniach typu: „preboha, čo to robím, čo by na to povedal môj otec“. Lojality k dôležitým systémom, potreba patriť k nim a nezradiť ich dôležité hodnoty je pre klienta častokrát dôležitejšia ako jeho vlastný rast a úspech.
V tomto module sa naučíte identifikovať skryté lojality klienta, rozoznávať tri druhy svedomia, klásť otázky odhaľujúce potrebu patriť a systemické intervencie pracujúce s vinou a potrebou sa s rešpektom rozlúčiť. Cieľom takýchto intervencií je pomôcť klientovi žiť vedomý a autentický život a častokrát to bývajú prelomové intervencie koučovacieho procesu.
Tretí modul sa venuje vzorcom, ktoré sa v systémoch opakujú a ktorých nositeľmi sú jednotlivci, ale ich „umožnovateľmi“ sú nerovnováhy v systémoch. Pozrieme sa na systemické pravidlá v organizáciách a na to, ako sú hierarchicky usporiadané, od riadiacich princípov, hovoriacich o tom načo ako jednotka slúžime, cez poriadok funkcií a ich systemickú hierarchiu, senioritu expertov a najstarších pracovníkov a systemického postavenia výnimočného prínosu pre firmu.
Budeme sa zaoberať tým, ako robiť mapovací rozhovor s klientom pracujúcim na pracovných a firemných otázkach v prelomových obdobiach, alebo stagnujúcich stavoch a mapovaním firemných vzťahov.
Na tomto mieste uverejňujeme všetko čo máme nové - nápady, zážitky, blogy, otvorenie nového kurzu, foto z ukončenia kurzu, veci čo sa týkajú koučingu a aj čo sa netýkajú - skrátka čím práve žijeme
Ďalšia partička koučov na svete! Bolo nám s vami fajn priatelia Želáme vám všetkým štastný koučovací život!
Takto sa koučujeme, mentorujeme, diskutujeme a zdieľame...a je nám pri tom dobre ... aj našim výcvikovým študentom :) Veď posúďte sami :)
Tak aj tento rok sme ako firma boli pri hodnotení dôveryhodnosti firiem na Slovensku ocenení certifikátom. Podľa vyjadrení agentúry, zaoberajúcej sa prieskumom fungovania firiem, výnosov, platenia daní a ďalších parametrov, nás v ratingu zaradili medzi TOP firmy na Slovensku. Tešíme sa z toho :)
Veríme, že koučovanie, tak ako ho učíme my, pomáha ľudom nájsť vlastnú silu, vedome robiť vlastné rozhodnutia a slobodne žiť autentický život - ako líder, expert, manželský partner alebo rodič.