Úryvok z knihy Koučovanie podľa pyramídy

18. 7. 2021

V živote vedieme rôzne druhy rozhovorov, ktoré sa líšia obsahom aj zámerom.

S kamarátmi vedieme kávičkové rozhovory (alebo pivové, vínové a iné nápojové): navzájom sa vyžalujeme, ponadávame si, poradíme si, povzbudíme sa – „je to blbec, neboj, všetko bude dobré...,“ „vieš čo, to čo by si mala urobiť, je toto...“ .  Cieľom je vytvorenie vzájomnej dôvery a spolupatričnosti.

V práci vedieme skôr inžinierske alebo manažérske rozhovory, teda také ktoré majú za úlohu nájsť riešenie, napríklad: Keď sedia dvaja inžinieri  (alebo  manažéri) nad problémom, tak majú pred sebou problém a hľadajú objektívne najlepšie riešenie danej situácie. Keď také riešenie nájdu, nastavia procesy, rozdelia úlohy a predpokladajú, že keď si každý splní svoju úlohu, tak bude všetko fungovať.

Koučovací rozhovor je trochu iný: nehľadáme objektívne najlepšie riešenie. Najmä nehľadáme také riešenie, v ktorom by sa mali zmeniť podmienky, alebo by iní ľudia mali inak konať.  Niekedy veľmi dobre vieme, aké by veci mali byť, len nevieme, ako sa k tomu dostať. Alebo si myslíme, že my nemôžeme robiť nič, a tí ostatní by sa mali zmeniť. Ale správanie ostatných je väčšinou mimo našej moci. V koučovacom rozhovore hľadáme subjektívne najlepšie riešenie situácie koučovaného. A to je také riešenie, ktoré je v moci koučovaného. 

Napríklad: problém je, že talentovaný a mimoriadne výkonný člen vášho tímu, sa nevhodne správa, je arogantný a kazí celkový výkon tímu.  V koučingu nebudeme hľadať riešenia, čo by mal urobiť on. Otázka by znela – čo môžem urobiť ja? Aký môj čin môže mať vplyv na túto situáciu? alebo nebudeme predpokladať, že klient chce zmeniť či ovplyvniť správanie daného jedinca. Lebo nevieme čo on v skutočnosti chce. My sa potrebujeme opýtať, čo ohľadom tejto situácie si potrebuje premyslieť...Lebo pre každého je dilema a tým aj jeho riešenie iné... 

Ak koučovaný vie, čo je v danom prípade objektívne najlepšie riešenie a chce ho dosiahnuť, hľadáme to, akým spôsobom ho môže presadzovať, čo bude robiť on a prečo je to ochotný urobiť. Objektívne najlepšie riešenie je však niekedy pre koučovaného riešenie, do ktorého sa z rôznych dôvodov nechce pustiť – napríklad môže to byť proti jeho dôležitým hodnotám, alebo nemá dostatok zručností  alebo odvahy niečo urobiť. Vtedy hľadáme, čo je to, čo predsa len môže ovplyvniť, aby sa veci zlepšovali, niečo, čo je ochotný a schopný urobiť bez otáľania. Objektívne najlepšie riešenie je niekedy pre koučovaného riešenie, ktoré nevie alebo z nejakého dôvodu nechce realizovať.

Zmyslom koučovacieho rozhovoru je, aby koučovaný , pochopil  situáciu, nadobudol uvedomenie, prijal zodpovednosť za seba a svoje rozhodnutia a zvolil si, čo v danej situácii urobí. 

Cieľom konkrétneho rozhovoru je zaoberať sa konkrétnym problémom alebo situáciou, ktorá koučovaného znepokojuje alebo trápi a nájsť najbližší, aspoň malý krok, ktorý mu môže pomôcť situáciu ovplyvniť k lepšiemu

Vždy máme možnosť voliť si reakciu na stav vecí, v ktorých sa nachádzame.

Novinky

Na tomto mieste uverejňujeme všetko čo máme nové - nápady, zážitky, blogy, otvorenie nového kurzu, foto z ukončenia kurzu, veci čo sa týkajú koučingu a aj čo sa netýkajú - skrátka čím práve žijeme

Príbehy z koučovacej školy

Ďalší z príbehov absolventov koučovacej školy, tentokrát pracovný koučing...

O jednu zo svojich skúseností sa sa nami podelila Jana Deliová, riaditeľka ľudských zdrojov v Niké, na ktorú sa v práci ľudia obracajú s personálnymi problémami najrôznejšieho druhu. Či už sú to manažéri alebo zamestnanci rôzneho zamerania.  

Ďakujeme Janka za zdieľanie jednej z tvojich pracovných situácií a želáme veľa šťastia 🍀

--------------------------------------------

O tom ako Wonder Woman zachránila jeden pracovný vzťah...

Vo firme došlo k výmene na manažérskej pozícii a zakrátko potom za mnou prišla zrútená asistentka nového manažéra (volajme ju Katka) s výpoveďou. Katka vo firme pôsobila takmer 10 rokov, prešla si viacerými oddeleniami aj viacerými nadriadenými...



Tímový koučing

Dnes sme tímovo pracovali ... ešte pár dní na slniečku... minimum teórie, hlavne praktické ukážky a dnes to bola škola hrou...bavilo nás to ...zase:) 

Príbehy z koučovacej školy

Prinášame vám príbehy našich absolventov zo života...

Tento prináša Zuzana Khan, chemická inžinierka, ktorá sa stala po výcviku zanietenou koučkou a rozhodla sa presmerovať svoju pracovnú kariéru tak, aby pomáhala ľuďom riešiť ich pracovné aj súkromné dilemy...

Ďakujeme Zuzka, že si zdieľala s nami kúsok svojho príbehu a želáme veľa šťastia 🍀

-----------------------------------------------

Raz  som absolvovala jeden koučing s kamarátkou ktorá chodila do koučovacej školy a ponúkla mi ho v rámci prípravy na certifikáciu. Pred týmto koučingom s ňou, som si z takýchto vecí robila viacmenej srandu, že veď to predsa nemôže fungovať. Ja ako chemická inžinierka, vedecky orientovaná, predsa nebudem veriť takýmto psychovedám.....


Čomu veríme

Veríme, že koučovanie, tak ako ho učíme my, pomáha ľudom nájsť vlastnú silu, vedome robiť vlastné rozhodnutia a slobodne žiť autentický život - ako líder, expert, manželský partner alebo rodič.

artboard%207%20copy@150x

Vyše 500 absolventov

8-klub-koucov

Klub koučov

11-nominacia-na-knihu-roka

Nominácia na knihu roka

12-seminar-zadarmo

Seminár zadarmo

9-pomahajuce-projekty

Pomáhajúce projekty

3-nas-pribeh

Náš príbeh

5-vycvik-vedieme-dve-spolu

Výcvik vedieme dve spolu

2-od-prihlasky-po-certifikat

Od prihlášky po certifikát

6-sprevadzanie-k-certifikacii

Sprevádzanie k certifikácií

4-prijemne-prostredie

Príjemné prostredie

10-referencie

Referencie

1-co-je-koucing

Čo je koučing

13-mame-viziu

Máme víziu